Опис досвіду
з проблеми
«Розвиток творчих здібностей учнів
на уроках української мови та літератури»
Я, Оприск Лариса Павлівна, працюю вчителем української мови і літератури
в загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів смт. Салькове . Маю І кваліфікаційну
категорію. Педагогічний стаж складає 30 років, на даній посаді – 20 років.
Упродовж кількох років працюю над проблемою : «Розвиток
творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури». Вважаю, що
в кожній дитині природно закладений певний творчий потенціал. Надзвичайно
важливо навчити дитину бачити прекрасне, тонко сприймати навколишній світ,
правильно й образно висловлювати думку.
Є різні трактування творчості. Для мене
творчість, насамперед, пов’язана зі словами «активність», «діяльність»,
«процес», «пізнання», й обов’язково стоїть поряд з учнями. Упевнена, що
професійна творча майстерність учителя полягає в надприродних можливостях.
Моя професійна
позиція:
- я хочу, щоб школа для
дітей стала рідним домом і намагаюсь усе зробити для цього;
- я хочу, щоб мене любили,
тому ставлюсь до дітей так, як би хотіла, щоб вони ставилися до мене;
- я – людина, можу
помилятися, тому терпляча до помилок дітей;
- майже всього, що я знаю,
я навчилася на особистому досвіді, через це дозволяю дітям набувати особистого
досвіду;
- намагаюсь розвинути в
дітях почуття справедливості.
Своїм ставленням до оточуючих учу дітей шанувати людську
гідність, особистість і неповторність. Своїм оптимізмом учу любити життя в усіх
його проявах. Моє життєве кредо – нести дітям красу, бо щасливий той, хто вміє
дивуватися промінню сонця в крапельці роси. А найвищий вияв душі - це
мистецтво.
Працюючи над проблемою розвитку творчих здібностей,
ставлю перед собою такі завдання:
- розвиток розумових
здібностей особистості та творчого оволодіння знаннями, навичками, вміннями;
- формування досвіду
творчої діяльності учнів, емоційно – ціннісного ставлення до світу;
- виховання свідомої
особистості з громадянською позицією, здатної до толерантності в спілкуванні,
готової до професійного самовизначення, конкретного вибору свого місця в житті;
- створення атмосфери
співробітництва, взаємодії вчителя та учня.
Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі
учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх
у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для
розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя.
Завдання педагога – управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до
складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості
школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти
закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв’язувати дедалі
складніші творчі завдання.
Для
себе прийнятною вважаю таку модель
творчої особистості учня :
На мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є
інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну
мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і
вольових сфер, сприяє розвитку творчої
особистості.
Створення ситуації успіху,
сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що
покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги
сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок
цікавим, досягти максимального взаєморозуміння й співпраці між учителем та
учнем.
У своїй педагогічній практиці випробовую спосіб
інтеграції окремих елементів таких
сучасних технологій навчання:
· Проектне навчання ;
· Інтерактивна технологія ;
· Особистісно зорієнтоване
навчання.
Для того, щоб така інтеграція
принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з освітніх
технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети вивченого
матеріалу, а також типу уроку.
Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою
організації навчальної діяльності залишається урок. Яким же повинен він бути ?
Сучасний урок – це урок демократичний. Для такого уроку
характерними ознаками є :
· підготовка не
мовознавців–теоретиків, а гуманних освічених людей;
· навчання не словом, а справою;
· проведення його не
для учнів, а разом з ними;
· спрямування діяльності не
на клас в цілому, а на особистість кожного учня;
· забезпечення повного
засвоєння навчального матеріалу на уроці.
Саме уникненню багатьох
недоліків у підготовці до уроку допомагає чітке використання методики тієї чи
іншої технології, суттєво особливістю якої є протиставлення довільних дій
чіткому алгоритму, системі логічного вмотивованих дій, послідовному переходу
від одного елемента до іншого.
Складові успішного уроку
можна зобразити так :
На кожному уроці прагну
виховувати в учнів стійку позитивну мотивацію навчальної діяльності як важливий
фактор формування творчої активності особистості. За словами Г.О. Пулліна,
«Урок – це перше вогнище, зігрівшись біля якого, людина прагне стати мислителем».
Підбиваючи підсумок, можу
стверджувати, що формування творчих здібностей учнів сприяє їхньому всебічному
розвитку. Це виражається за допомогою понять з префіксом само- : самовиховання,
самоосвіта, самоспостереження, самовдосконалення, саморозкриття, самопізнання
тощо.
Практика життя довела, що
без сформованості орфографічних навичок сучасний випускник загальноосвітньої
школи відчуває труднощі при проходженні ЗНО. Отже, на уроках української мови
треба вчити дітей не тільки висловлювати думки, а й виробляти необхідні навички
грамотного письма, забезпечуючи цим самим якість освіти.
Засвоєння орфографії
забезпечується вмілим використанням методів теоретичного вивчення рідної мови .
Значну увагу приділяю самостійній роботі. Коли виникає потреба користуватися
зіставленням і порівнянням, ефективним є метод спостереження й аналізу мовних
одиниць.
Проміжною ланкою між
знанням правила і правописною навичкою є орфографічний розбір. Він спрямований
на формування вмінь свідомо використовувати знання для пояснення правописних
правил, а на етапі перевірки допомагає з ’ясувати,
наскільки свідомо учні застосовують набуті знання на практиці. Проводжу його в
такій послідовності:
-
виділяємо слово для
розбору;
-
називаємо
орфограми;
-
обґрунтовуємо
орфограму умовами орфографічного правила;
-
добираємо
аналогічні приклади.
Велику роль у вихованні
грамотності відіграє робота з орфографічним словником. На уроках використовую
такі інтерактивні методи: «Мікрофон», «Так – ні», «Лови помилку», «Незакінчені
речення», «Мовне доміно», «Цікава крамниця», «Склади пропорцію».
Важливою комунікативно –
креативною якістю вчителя є вміння мотивувати творчість школярів, пробуджувати
в них бажання діяти оригінально, цікаво. Воно дає змогу стимулювати учнів до
творчого здобуття знань і заперечення стереотипів та звичних схем діяльності,
сприяти становленню самостійної творчості учнів у різних сферах життя.
Систематично
підвищую свою педагогічну кваліфікацію з метою збагачення власної педагогічної
стратегії новими досконалими методами і засобами навчання, удосконалюю навички
самоосвітньої діяльності; постійно вивчаю державні нормативні документи,
методичні рекомендації.
Основним педагогічним завданням вважаю формування творчої
успішної особистості, а саме:
-
компетентної;
-
соціально
орієнтованої;
-
національно
свідомої;
-
комунікативної;
-
інтелектуально
розвиненої.
Ці
завдання стали основоположними в моїй роботі над формуванням соціальних,
полікультурних, комунікативних компетентностей та забезпеченням
інтелектуального, вольового, фізичного розвитку й саморозвитку дитини.
Перебуваю в постійному творчому пошуку сучасних методів
організації навчально-виховного процесу.
За роки роботи в школі виробила свій власний стиль, для
якого характерна, перш за все, щира любов до дітей, турбота про їх всебічний
фізичний і духовний розвиток, творче мислення і високий моральний дух.
Навчальний процес планую з урахуванням психофізичних і
вікових особливостей учнів.
Будую уроки на підставі рівноправного партнерства й
спілкування на творчих засадах із використанням інтерактивних форм і методів
навчання. У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих
елементів таких сучасних технологій навчання:
-
проектне навчання;
-
інтерактивна
технологія;
-
особистісно
зорієнтоване навчання.
Незважаючи
на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності
залишається урок. Сучасний урок – це урок демократичний, на якому переважає
діалог. Для такого уроку характерними ознаками є:
-
підготовка гуманних
освічених людей;
-
навчання не словом,
а справою;
-
проведення уроку не
для учнів, а разом з ними;
-
спрямування
діяльності не на клас, а на особистість кожного учня;
-
забезпечення
засвоєння навчального матеріалу на уроці.
На
уроках української мови та літератури забезпечую стабільну навчально-пізнавальну
атмосферу в класі, пропоную учням тестові та різнорівневі завдання,
комунікативно-ситуативні вправи, завдання творчого характеру, конструювання
діалогів; формую мовну та літературну компетенцію учнів, мотивую пізнавальну й
самоосвітню діяльність школярів, прищеплюю любов до рідної мови; спонукаю до
розмірковування, порівняння, узагальнення, вчу висловлювати власні думки й
оцінки, презентувати власні асоціації.
Такі види діяльності дають позитивні результати, створюють
сприятливі умови для повноцінної діяльності кожної дитини, ситуацію успіху,
працюють на забезпечення якості освіти.
На кожному уроці прагну виховувати в учнів стійку позитивну
мотивацію навчальної діяльності як важливий фактор формування творчої
активності особистості, забезпечую стабільну навчально-пізнавальну атмосферу в
класі, бо саме інтереси та мотивація – основні фактори успішного навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар